Saturday 9 June 2012

Taqbir Raya

Assalamualaikum ustaz iqbal
Ramadhan akan menjelma tidak lama lagi.tak sabar rasa nya mengerjakan ibadah puasa kemudian menyambut kemenangan kita (Aidilfitri).persoalan saya disini ustaz apakah hukum melaungkan takbir raya?dan adakah berdosa sekiranya kita tidak bertakbir?dan apakah hukum kaum hawa bertakbir?adakah ia dibenarkan?bagaimana pula dengan aurat suara?..

Harap ustaz dapat berikan pencerahan persoalan saya ini.terima kasih ustaz,jazakallah.....


Waa'laikumussalam
Ingat kan nak tanya pasal puasa rupa2 nya nak tanya pasal raya kih3.ok lah orang dah tanya kita jawab je lah kan.hukum takbir pada hari raya ni sebenar nya sunat.satu sunnah agung Rasulullah dan para sahabat pada zaman Baginda dan diteruskan sampai lah sekarang.

Kalau tak bertakbir tu tak lah berdosa tapi macam tak best lah.kita dapat result UPSR 80 A meloncat macam ayam kena sembelih.tapi kita menang dalam melawan nafsu dalam tak nak pula rasa gembira dan bersyukur.

Antara dalil yang disunatkan bertakbir, dari Ummu ‘Athiyyah r.a. yang menceritakan “Kami (para wanita) diperintahkan supaya keluar pada hari raya (ke tempat solat) sehingga kami mengeluarkan anak gadis dari tabir/tirainya (*yakni kami mengeluarkan anak gadis kami dari biliknya untuk membawa mereka bersama2 ke tempat solat), dan sehingga perempuan2 yang kedatangan haid juga turut sama keluar di mana mereka duduk di belakang orang ramai; bertakbir bersama dengan takbir mereka dan berdoa bersama bersama dengan doa2 mereka serta mengharapkan keberkatan hari tersebut dan kesuciannya” ( Bukhari )

Disunatkan bertakbir pada hari raya bagi lelaki dan perempuan, kanak2 (yang mumayyiz) dan orang dewasa, orang dalam negeri atau sedang bermusafir. Termasuklah wanita2 yang haid atau lelaki yang berjunub. (al-Majmu' :42).

Disunatkan meninggikan suara ketika bertakbir untuk menzahirkan syi’ar agama. Diriwayatkan dari Nafi’ yang menceritakan “Adalah Ibnu Umar r.a. bertakbir pada hari raya korban dan juga hari raya fitrah; ia bertakbir dan meninggikan suaranya”. ( Ad-Daruqutni dan al-Baihaqi )

So, hukum wanita bertakbir juga adalah sunat tapi tak perlulah meninggi kan suara.kerana suara wanita tu tetap aurat even dalam solat ini kan pula takbir raya.wallahhua'lam.harap persoalan saudari dah terjawab.






0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review