Sunday, 3 June 2012

Hukum Mencarut, Memaki dan Mengeji


Assalamualaikum..
Hukum Mencarut, memaki dan mengeji adalah haram & tak akan masuk syurga. Pergghhhhh tak masuk syurga beb. Ada beberapa orang 'pendakwah' yang menegur orang lain menggunakan kata2 carut, makian & kejian, dengan alasan nak berdakwah. Hadesss kalau lah mencarut, memaki & mengeji tu halal, Rasulullah sendiri dah buat masa Baginda berdakwah dulu. Ramai yang cakap sayangkan agama, sayangkan Allah, sayangkan Rasulullah, tapi apa yang dicakap tak sama pun apa yang di syariat kan. Ni lah di panggil 'cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap'.

Tapi hairan juga kan, kenapalah ramai yang tergamak keluar kan kata2 hina tu dari bibir munggil yang Allah cipta hanya untuk berkata2 baik & melafaz kan Ziqrullah? Sorry kalau bahasa saya ni kasar sikit, kadang2 ada yang sanggup cakap 'benda' mak dia sendiri. 'Benda' kakak & adik perempuan sendiri. 'Benda' nenek & makcik sendiri. Yang lebih advance sanggup sebut 'benda' dalam kain & seluar sendiri. Nauzzubillahi Minzaliq. Mencarut dah macam makan chewing gum je.

Jom lah kita zasssss nas2 & hadith sohih berkenaan perkara yang saya katakan tadi.

1-Barang siapa yang menetapkan niat nya dalam bulan2 tersebut untuk mengerjakan haji, maka janganlah ia bercakap lucah (rafath), melakukan kerja fasiq (fusuq), & bergaduh dalam masa mengerjakan haji" [ Al-Baqarah :197 ]
 
2-Menurut Ibnu Umar "rafath" bermaksud bersetubuh & bercakap mengenai nya. "Ata' Bin Abi Rabah pula berpendapat, "Rafath ialah bersetubuh & bercakap lucah.  Hukumnya adalah haram". "Fusuq" pula, Ibnu Abbas mentafsirkan sebagai, "Semua bentuk maksiat".  Manakala Ibnu Umar mengatakan, "Fusuq ialah maki".  Al-Dahhak pula mentafsirkannya dengan, "Menggelarkan seseorang dengan gelaran yang keji"

3-"Hendaklah kamu menjauhkan diri daripada menutur kata2 yang keji, kerana Allah tidak suka kata2 yang keji dan perbuatan menyebarkan kekejian" (al-Hakim dan Ibnu Hibban)

4-"Bukanlah mukmin (yang baik) itu: Pencela, pelaknat, penutur kata2 yang keji dan orang yang lucah percakapannya" (al-Hakim dan al-Darqutni);

5-"Syurga adalah haram dimasuki oleh orang yang keji percakapannya" (Ibnu Abi al-Dunya dan Abu Naim);

6-"Wahai Aisyah!  Kalaulah kata2 yang keji itu seorang lelaki, maka ia adalah lelaki yang jahat" (Ibnu Abi al-Dunya);

7-"Kata2 yang lucah dan perbuatan mendedahkan perkara yang tidak harus didedahkan itu adalah dua cabang daripada sifat2 munaflk" (al-Tirmizi).

8-"Diriwayatkan bahawa orang yang keji percakapannya dan suka menyebarkan kekejian akan didatangkan pada hari kiamat dalam bentuk anjing atau dalam usus anjing"(Ibrahim Bin Maisarah)

Kepada pencarut, pemaki & pengeji yang bekerja secara full time or part time, bertaubatlah. Apa barang cakap menda tu semua? Cuba sebut Qalamullah ada berani? Dah jom taubat, jangan tunggu lama2 nanti masuk neraka. Wallahhua'lam.





0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review