Monday, 19 March 2012

La Iqra Ha Fiddin ( Tiada paksaan dalam Islam )


Tidak ada paksa dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh, yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui [ Al-baqarah : 256 ]
Satu post kat fb : Ske ati aq ler nak pakai ape punnnnnnnnn.aq nak bogel ker nak pakai tudung ker qaw orang ssah ati knpew???dew ker aq pkai duit korang?x kan?so?xde paksaan dlam islam dowh.parents aku pown x mawrah ko knpew dah?
Kepala otak kau berjambul! Siapa ajar guna perkataan dalam tak ada paksaan dalam Islam tu? Mana dapat??
Saya tahu ramai yang nak fire saya dah kan? Kalau saya stop entry saya sampai sini je, nanti penuh la ulama' muda datang bagi ayat Al-Quran Surah Al-Baqarah yang ada perkataan "tiada paksaan dalam agama" tu kat saya kan ? Mesti ramai yang cakap saya tak belajar agama. Suka suki je cakap tak ada dalam Al-Quran.....ok fine blah lah lu..
Sekarang saya nak tanya korang semua, sapa2 pun boleh jawab.Yang korang nak sangat guna ayat ni, korang belajar bahasa arab sampai tahap mana? bahasa arab komunikasi? bahasa arab tinggi ?bahasa arab a'mmi ?
Tak tinggi mana pun kan? Sama lah macam saya. Tak tinggi mana pun.Korang ingat setakat boleh terjemah kan ayat "La Iqra Ha Fiddin" tu , korang terus boleh amalkan? Boleh terus guna untuk fire orang lain? Terus boleh guna dalam kehidupan korang? Er sori lah entry kali ni emosi sikit ngeee.
Biar saya jelaskan kat sini. Korang bukan ulama' pentafsir Al-Quran. So, jangan pandai2 je korang nak terjemah ayat Al-Quran lepas tu nak guna terus. Ayat Al-Quran tu bukannye teks insyak atau teks cerita kisah dalam bahasa arab yang biasa. Dalam tu penuh dengan hukum2 bahasa arab, nahu balaghah semua tu, yang ulama' pentafsir je boleh huraikan, bukannya kita. Faham???
Ok, sekarang saya nak tanya lagi, kalau dah korang teror sangat nak terjemah ayat ikut suka kan? Cuba korang hurai ayat ni lak. "Yadullah maal jamaah" yang bermaksud “Tangan Allah bersama mereka yang berjemaah” So, apa korang nak cakap? Allah ada tangan? macam tu? Yelah, kan korang teror nak terjemah2 ni. 'Yadun' tu kan tangan, so Allah ada tangan lah kan? Mana korang tau Allah ada tangan? kita tak tau langsung tentang dzat Allah. Jangan suka suki hati je nak terjemah. 'Tangan' dalam ayat tu bermaksud 'Rahmat' Allah.
Korang nak belajar sesuatu ayat Al-Quran tu, semua aspek korang kena tahu. Dan salah satunya ialah Sabab Nuzhul. Sabab Nuzhul tu bermaksud sebab2 penurunan ayat tersebut.. Allah bukan turunkan ayat saja suka2 je untuk Rasulullah. Semuanya ada maksud dan kegunaan tersendiri.
Berkenaan ayat 'tiada paksaan dalam agama' yang korang suka sangat guna untuk tunjuk alim tu, biar aku bagitau. Ayat tu diturunkan untuk mengingatkan kita bahawa TIADA PAKSAAN UNTUK MENGAJAK ORANG KAFIR MASUK ISLAM. Maksudnya, kita nak ajak orang bukan islam untuk masuk Islam, kita tak boleh paksa mereka. Mestilah dengan kesedaran sendiri. Kita hanya boleh mengajak dan menasihati mereka.
ITULAH MAKSUD SEBENAR TIADA PAKSAAN DALAM AGAMA !! Faham??
Baru belajar bahasa arab setahun jagung, dah pandai2 nak terjemah ikut sedap kepala dia je. Geram betul lah dengar orang guna ayat ni untuk bebaskan diri dari arahan dan nasihat. macam si pengepost entry kat atas tu la. Waklu!
Cuba korang bayangkan apa akan terjadi kalau lebih ramai yang suka guna ayat "tiada paksaan dalam agama" ni secara salah?
i) Mak nak suruh anak solat,anak cakap tak nak,sebab katanya,tiada paksaan dalam agama.
ii) Cikgu suruh anak murid buat kerja rumah,dia cakap tak nak,sebab dalam agama tiada paksaan..
iii) Ayah suruh anak perempuannya tutup aurat,dia cakap tak nak,sebab tiada paksaan dalam agama..
Korang nampak tak? Nampak tak bencana yang akan terjadi kalau golongan-golongan penafsir ikut sedap kepala ni terus berleluasa?
So lepas ni jangan guna dah ayat ni. Kalau betul dalam agama tiada paksaan, maka Rasulullah tak suruh lah ibu bapa memukul anak mereka yang tak nak solat kalau umur dah lebih 10 tahun. Cuba fikir sikit!
Sebelum nak beramal dengan apa2 pun, to be ensure kita ada ilmu. Kalau tak sure, rujuk dengan ustaz, ustazzah or orang yang lebih arif. Bukan main sebat je. Sebab Rasulullah sendiri dah cakap, "Orang yang beramal tanpa ilmu ini adalah orang bodoh".
Sekian. Assalamualaikum.


1 comments:

nur aliah ghani said...

assalamualaikum.syukran.perkongsian yang menarik dan ringkas.tapi kalau dihuraikan lebih sikit lagi menarik kot.

Saya perasan yang ada kesilapan dlm entri nih.
iqra itu baca.ikrah itu paksaan.
yadullah itu bukannya rahmat tapi qudrat yakni kuasa.

wallahualam

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review