Assalamualaikum... Awak... Sy nk tanye la.. N nk tau sebenanye... Kalau awk tau, minta tlg trgkan ea... Huhu.. Td, sy ngan kwn2 p'puan sy borak2... Pas2 sorg dr kwn sy ni tetiba timbulkn 1pertanyaan yg menyebabkn bnyk p'tanyaan lain yg menyusul... Cerita die cmni... Katakanlah sorg perempuan muslim, belum b'kahwin... Tapi dia mengandung, tampa bapa... Bukannya dgn buat hbgn badan... Tp, die g sepital, pas2 minta penderma sprma, n wt bby tabung uji, yg b'ibukan p'puan tu... Sy nk tau la, pe hukumnya dlm islam? Pas2 sah ke taraf anak tu? Ke sama mcm ank luar nikah? Yela sbb p'puan tu mmg xnikah pn...
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali kelima yang bersidang pada 16-17 November, 1982 membincangkan isu bayi tabung uji. Muzakarah memutuskan bahawa:
1-Bayi tabung uji daripada benih suami isteri yang dicantumkan secara ‘terhormat’ adalah sah di sisi Islam, sebaliknya jika benih diambil daripada bukan suami isteri yang sah, bayi tabung uji itu adalah tidak sah.
2- Bayi dilahir daripada tabung uji dibolehkan menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka daripada keluarga yang berhak.
3- Jika benih suami dan isteri dikeluarkan dengan cara tidak bertentangan dengan Islam, ia dikira cara terhormat.
Bardasarkan keputusan disebut tadi, adalah haram bagi wanita yang belum berkahwin, menjalani proses bayi tabung uji. Jika ia berlaku, status bayi tabung uji itu tidak diketahui dan cara sebegitu meruntuhkan institusi perkahwinan Allah.
Teknik
bayi tabung uji (test tube baby) ini telah dipraktikkan sejak sekian
lama. Banyak kajian telah dilakukan melalui bayi tabung ini antaranya
Kelahiran Louise Brown, bayi hasil persenyawaan in-vitro (IVF)
pertama dunia, memenuhi dada akhbar tiga dekad yang lalu. Namun ibu
kepada seorang anak ini mahu ulang tahun kelahirannya yang ke-30
tidak diheboh2 kan. Suami isteri yang mandul dan inginkan anak
dianggap oleh syara’ sebagai satu sebab untuk membolehkan
penggunaan teknik2 yang dibenarkan oleh syara’ dalam persenyawaan
buatan.
Majoriti
ulamak telah memutuskan hanya persenyawaan dalam dan persenyawaan
luar sahaja yang dihalalkan oleh Islam. Namun ada yang mengharamkan
atas sebab2 tersendiri. Salah satu sebab yang jelas adalah kedua2
benih bukan berasal dari pasangan suami isteri yang sah. Pada tahun
1984, berlangsung Daurah Ketujuh Almajma’ Al-fiqhi Al-islami di
Kota Mekah. Mereka merumuskan bersama2 pakar perubatan telah menarik
balik keputusan menghalalkan persenyawaan luar yang mana isteri
menjadikan tempat rahimnya mengandungkan benih suami yang lain.
Hal
ini boleh menimbulkan keraguan, apabila kaedah ini dilakukan iaitu
dia mungkin telah mengandung zuriat sendiri sebelum mengandungkan
benih suaminya yang disenyawakan dengan madunya. Boleh juga berlaku
kelahiran anak kembar hingga susah untuk menentukan sama ada kedua2
zuriat milik penderma ovum atau seorang satu anak, maka sukar untuk
menentukan ibu yang sebenar.
Keduanya,
kemungkinan benih suami telah mati lalu berlaku persenyawaan antara
sperma lelaki dan wanita penderma rahim, pastinya mereka menyangka
anak itu adalah zuriat wanita yang mendermakan ovumnya. Ketiga, ianya
tidak ubah seperti zina, di mana berlaku pencampuran benih antara
lelaki dan wanita yang bukan pasangan yang sah, apatah lagi jika
seorang wanita yang telah bersuami memasukkan benih lelaki lain ke
rahimnya, bezanya tidak berlaku persetubuhan dan tidak di jatuhi
hukuman zina.
Sama
juga seorang wanita yang menerima benih orang lain untuk
dikandungkan. Sabda Rasullah s.a.w yang bermaksud : “ Janganlah kamu
menyiram ( melepaskan mani ) di lembah milikmu selain isterimu.” Ia
merupakan satu bentuk penipuan, dimana orang lain menganggap anak
yang mereka peroleh itu merupakan anak yang sah, walhal ada pihak
lain yang terlibat dalam proses pensenyawaannya. Daripada Abu
Hurairah r.a, Rasullah bersabda “ Sesiapa yang
mengacukan pedang bukan daripada golongan kami dan sesiapa yang
menipu juga bukan daripada golongan kami.” [ Muslim Ibnu
Majah dan Ahmad ] Ia merupakan satu bentuk penipuan, dimana orang
lain menganggap anak yang mereka peroleh itu merupakan anak yang sah,
walhal ada pihak lain yang terlibat dalam proses pensenyawaannya.
Wallahua'lam.
0 comments:
Post a Comment