Monday 13 February 2012

Valentines day - Bodoh tak sembuh2



Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang2 di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti perasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” [ Al-An’am: 116 ]
Hari 'kasih sayang' yang diraikan oleh orang2 barat pada 14 Februari setiap tahun demi memperingati kekasih konon nya yang di panggil sebagai valentines day, kini sudah menjadi satu budaya dalam masyarakat Malaysia. Berbagai tempat hiburan bermula dari disko, pub, kelab malam, kelab dangdut, hotel2, organisasi2 banyak yang berlumba2 menawarkan acara untuk meraikan valentine. Ditambah pula dengan pengaruh media massa, elektronik, papan tanda iklan dan sebagainya menyebabkan sebahagian besar orang Islam juga turut menyambutnya.

Sejarah valentines:
Sungguh menyedihkan apabila telinga kita mendengar malah kita sendiri terlibat sama dalam menyambut hari valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah valentine itu sendiri. Pada 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahan dalam menguasai Romawi. Pada masa itu Raja Claudius II (268 - 270 M) sangat mengagungkan St. Valentine yang dianggap sebagai simbol ketabahan dan keberanian dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mula beransur2 hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dikaitkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada 15 Februari.
Selepas orang2 Romawi memeluk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis' kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahawa hari 'kasih sayang' itu dianggap 'bagai burung jantan dan betina' pada 14 Februari.
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat perkataan “Galentine” yang bermaksud 'galant atau cinta'. Hampir sama bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahawa seelok nya orang muda mencari pasangan hidupnya pada 14 Februari. Ramai yang tidak mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Zaman sekarang ini orang tahu Valentine tu beri greeting card, pesta memperingati kekasih, bertukar2 hadiah tanpa mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu, dan ada juga menjadikan hari tersebut sebagai hari bersejarah serahan dara (tanpa nikah).
Dan yang paling menyedihkan ada juga yang tahu akan asal usul serta hukum menyambut hari valentines ni, tapi malang nya bodoh tak sembuh2 dari dulu sampai sekarang, masih juga dengan kebodohan ( buat2 bodoh walaupun tahu hukum )
Kesimpulannya valentines ini hanyalah satu kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosakkan 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat yang bertopengkan percintaan, pencarian jodoh dan kasih sayang.

Pandangan Islam
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri, apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan bersumber dari Islam ?
Mari kita renungkan firman Allah yang bermaksud “ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. [ Al-Isra : 36 ]
Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang mengikut kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.
Hadis Rasulullah :“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”. Nauzzubillah Minzaliq.
Firman Allah dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali2 tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang2 yang rugi”.
Orang yang tidak tahu dan lakukan kesalahan itu dinamakan sebagai tidak pandai. Orang yang tahu tapi terus juga lakukan kesalahan itu digelar sebagai bodoh. Renung2 kan,tenung2 kan selamat beramal.






0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review