Saturday 3 March 2012

Jom nenen dulu


Assalamualaikum..

Da lama juga tak jumpa dengan Hamdan kawan saya yang berasal dari Terengganu ni.tah kenapa tiba2 dia muncul kat rumah saya hari ni. Katanya datang ziarah. Alhamdulillah ada gak yang sudi datang melawat jejaka kachak dipinggiran seperti saya ni kih3. 
 
Saya perasan muka Hamdan nampak comot dan kurang bermaya. Mahu ditanya takutnya kata saya ni busy body pula. Jadi saya terus saja berbual kosong dengan nya dan seorang abang saya Ustaz Irfan. Dalam bersembang itu tiba2 dia bertanya satu soalan. Ustaz, saya dah 'nenen' isteri saya 2 hari yang lepas, so macam mana ni Ustaz, saya ni kena ceraikan isteri saya ke? Hampir tersembur hot chocolate yang saya minum bila ditanya soalan tu. 'Ape ke bende nye 'nenen' tu? Tiba2 Ustaz Irfan yang dari tadi cuma mendengar ketawa berdekah2. 
 
Saya masih lagi blur dan hairan hanya pandang muka si comot yang sugul dan si mata kuyu yang ketawa2. Mungkin tersedar 'kebengangngan' saya, Ustaz Irfan yang still ketawa menerangkan 'nenen' tu sesetengah tempat maksudnya menyusu.

And now giliran saya pula ketawa berdekah2 tapi dalam hati je lah. Dah tua2 pun nak menyusu lagi Hamdan? Kih3 kenapa sampai nak ceraikan isteri pula? Melihatkan kecomotan si Hamdan semakin ketara saya pun terangkan lah pada dia hukum hakam suami 'menyusu badan' isteri.

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi pernah ditanya soalan ini dan beliau berkata, “Pernah suatu ketika pada zaman sahabat R.A. Salah seorang sahabat R.A melakukan hubungan dengan isterinya, dan semasa melakukan perhubungan beliau telah menghisap payu dara isterinya sehingga susu telah masuk ke dalam perutnya. Oleh kerana itu, beliau telah pergi berjumpa dengan Abu Musa Al-Asha`ari R.A untuk bertanyakan hukum tentang ini. Lalu Abu Musa menjawab, “Isteri engkau sudah tidak halal buatmu.”

Selepas itu, lelaki tu pergi berjumpa pula dengan Abdullah Ibn Mas’ud R.A untuk bertanyakan perkara yang sama dan Ibn Mas’ud mengatakan ia bukanlah menjadi kesalahan. Ibn Mas’ud memberikan hujah dari hadith yang mana dengan jelas menyatakan bahawa susuan hanyalah terbatas untuk 2 tahun pertama kanak2. Lalu Ibn Mas’ud membacakan ayat, “Dan ibu2 hendaklah menyusukan anak2 mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu”[ Al-Baqarah; 233 ]

Ini adalah perintah Allah Ta’ala kepada para ibu yang menyusukan anak sehingga sempurna tempoh itu yakni 2 tahun. selepas tempoh itu ia tidak tidak dikira sebagai menyusukan. Mendengar hujah ini, maka Abu Musa R.A berkata: “Janganlah engkau bertanya aku lagi sekiranya ulama besar ini berbicara.

Penjelasan selanjutnya ayat Al-baqarah, Allah Berfirman, “Bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…” Oleh yang demikian, penyusuan menyebabkan pengharaman itu ( haram untuk dinikahi ) berlaku sebelum 2 tahun. Sekiranya bayi menyusu selepas 2 tahun, maka pengharaman itu tidak ada.

Imam At-Tirmidzi berkata di bawah Bab Penyusuan Menyebabkan Pengharaman Dalam tempoh 2 tahun pertama: Diriwayatkan dari Qutaibah diriwayatkan dari Abu Awanah dari Hisham bin `Urwah dari Fathimah Binti Munzir dari Umm Salamah berkata bahawa Rasulullah pernah bersabda: “Penyusuan akan menyebabkan haram sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sebelum 2 tahun).” At-Tirmidzi mengatakan, “Hadith ini hasan sahih dan majority para ahli ilmu dari kalangan para sahabat Rasulullah mengamalkan bahawa penyusuan menyebabkan pengharaman sebelum tamat tempoh 2 tahun dan penyusuan selepas itu tidak akan menyebabkan pengharaman.” [ At-Tirmidzi sahaja meriwayatkan hadith ini dengan jalur rijal yang memenuhi syarat sahihan ]

Kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman. 
 
Rumusan:
Umur yg mempengaruhi susuan ialah (bayi) yang belum mencapai umur dua tahun. Ini ijma’ sahabat kecuali Aisyah ra. (Imam An Nawawi, Syarah Sahih Muslim : 6/214; Imam Ibn Rusyd, Bidayah alMujtahid: 2/36). Madzhab Daudi atau Zahiri mendokong pendapat Aisyah dan diperkuat oleh Imam Ibn Hazm.

Mazhab Hanafi, bayi bawah 2 tahun 6 bulan.
Mazhab Maliki pula dua tahun beberapa hari.
Wallahhua'lam..

So, Hamdan jangan lah sampai nak cerai2. Boleh je 'nenen' isteri tu. Tapi simpan lah sikit untuk anak tu. Tak pun gilir2 lah dengan anak kih3


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review