Monday 30 April 2012

Khinzir yang haram




Semua orang tahu bahawa memakan khinzir adalah haram di dalam Islam. Tetapi tahukah kita semua apakah hikmah di sebalik pengharaman ini?

Dalam surah Al-Baqarah ayat 173 Allah berfirman, "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging khinzir, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"

Ramai yang tau dalam badan khinzir ada sejenis cacing pita yang tak boleh di bunuh dengan proses pendidihan. (macam daging2 lain) that's why orang yang makan babi akan terdedah kepada kewujudan kuman2 ini di dalam badannya.

Menurut kajian saintifik pula, daging khinzir mengandungi kandungan kolesterol yang paling tinggi berbanding daging2 haiwan lain. Selain itu, darah khinzir juga mengandungi kandungan purin yang paling tinggi. Purin ni sangat bahaya sebab kerana ia boleh menyebabkan macam2 jenis penyakit kepada manusia. Untuk pengetahuan semua, khinzir mudah sakit dan dari info yang saya tahu terdapat 70 jenis penyakit yang senang dihidapi khinzir. Dan di antara 70 jenis penyakit itu, terdapat beberapa yang senang dijangkiti manusia. Antara nya gout dan H1N1.

Selain itu, kajian sains menunjukkan, pundi najis khinzir senang bocor. Bila dah bocor, najis khinzir ni tadi akan merebak masuk dalam organ lain dan juga daging khinzir itu sendiri. Dan kerana ini lah daging khinzir tercemar dan membahayakan pemakan daging khinzir.

Baru2 ni saya tertengok satu VDO di You Tube mengenai daging khinzir ni. Saya agak terkejut melihat satu simple test yang dibuat. Mereka masukkan daging khinzir dalam satu, then dicurahkan air coke atas daging khinzir tu. Selepas dibiarkan dua jam, nampak beribu ulat keluar dari daging khinzir tu. Yarrkkk geli.









Bangga nya jadi Muslim. Betapa agungnya syariat Allah yang mengharamkan makan daging khinzir dan betapa Al-Quran memang kitab petunjuk dari Allah dan segala terkandung di dalamnya yang berbentuk suruhan wajib ikut dan terlarang mesti dijauhkan. Allah jaga kita semua dengan beri panduan dan pantang larang dari segenap segi termasuklah soal pemakanan. Sayang Allah.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review