Monday 30 April 2012

8 Pesanan Saidina Ali bin Abi Talib



8 pesanan Saidina Ali bin Abi Talib,

Saidina Ali r.a berkata :

1 – Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyuk
2 – Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia2.
3 – Tiada kebaikan bagi pembaca al-Quran tanpa mengambil pengajaran daripadanya.
4 – Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifat wara'.
5 – Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang menyayangi.
6 – Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
7 – Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan
8 – Barang siapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya, maka hilanglah harga dirinya, siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak wara’,sedang orang yang tidak wara’ itu bererti hatinya mati.

Semua pesanan tu nampak macam ringkas tapi sesungguhnya bagi saya teramat la susah untuk kita achieve.Tapi kalau dapat kita capai Insyaallah ketenangan hidup tu dapat kita capai.First sekali tentang solat.Kekusyukan solat satu yang susah nak dapat. Antara sebabnya mungkin tak faham maksud bacaan  dalam solat. Siapa yang tahu bahasa Arab ada advantage kat situ. Tapi belum jamin akan dapat kusyuk dalam solat. Ada gak yang belajar kat sekolah agama, belajar bahasa arab in the end tak ingat pun bahasa yang pernah dia belajar tu. Betul la pepatah Arab cakap,”Al-Ilmu Bi La Amal Kal Shajarah Bi La Simar" Maksud nya “Ilmu Tanpa Amal Bagaikan Pokok Tiada Buah”.Sia2 je belajar kalau tak beramal dengan ilmu kita belajar.

Bab puasa pula, ada yang berpuasa hanya macam berlapar semata2.Tak banyak amalan sunat lain yang dibuat.Tak baca Al-Quran.Tarawih pon macam terpaksa. Semoga puasa akan datang puasa kita akan jadi lebih sempurna.Baca Al-Quran dan ambil pengajaran.

Ilmu tanpa sifat warak memang mampu membuat orang tu terasa hebat.Memandang rendah dekat orang lain.Rasa gah dan lebih advance dari orang lain.Pendapat orang lain ditolak dan tak nak terima.Ilmu yang ada tak nak dikongsi bersama.Cari ilmu ni memang bagus.Sebab ahli ilmu ni lebih hebat di sisi Allah berbanding ahli ibadah.Tapi kena bersederhana atau berwasatiah.Ilmu kena ada ibadah pun kena ada.Biar seimbang.Berapa banyak dalam Al-Quran tertulis tentang kebaikan ilmu.Tapi beware ilmu tu mampu mencampakkan kita ke neraka kalau ada walaupun sikit rasa megah dalam diri tu dengan ilmu yang kita ada.

Teman saling sayang menyayangi antara satu sama laian adalah perkara yang paling indah.Menyayangi kerana Allah. Ikhlas dalam pergaulan dan tak ambil kesempatan ke atas orang lain. Hargai orang yang ada dikeliling kita.
Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki. Manusia sering merasa tidak puas dengan apa yang dimiliki. Sering juga melepaskan atau membiarkan apa sahaja nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Masih lagi tercari2 nikmat yang lain. Dan akhir nya semua terlepas. Memang rugi sesiapa yang melepaskan nikmat yang Allah beri.So,sama2 la kita tingkat keimanan kita.

Berdoa tu biar la ikhlas.Tapi saya sendiri kadang2 mengeluh bila doa saya tak dimakbulkan.Padahal doa kita tak semestinya kita dapat di dunia.Mungkin di akhirat dan mungkin gak diganti dengan kebaikan yang lain sebab Allah Maha Mengetahui apa yang lebih baik dalam hidup kita.Last sekali orang yang banyak cakap atau banyak bicara. Elak la dari cakap benda yang tak sepatutnya.Memang orang banyak cakap ni saya tengok banyak la benda tak elok yang keluar.Kadang2 nampak gak la kebodohan orang tu.Cakap tu biarla berisi sikit.Ye tak?

p/s-Sama2 la kita hayati 8 pesanan dari Saidina Ali bin Abi Talib ni..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review