Thursday 26 April 2012

Demi Allah aku tidak akan menyentuh mu..

Sebuah komik yang mengisahkan kemuliaan hati seorang lelaki muslim yang cintakan Allah. Komik ini diadaptasi dari kisah benar mengisahkan seorang pelajar yang pernah belajar di Delhi. Cerita asal dipetik dari http://wanwma.com






 

Pada malam kejadian, seorang pelajar laki2 sedang mengulangkaji pelajaran dalam sebuah masjid dengan berteman kan cahaya dari nyalaan sebatang lilin.

Dilokasi yang sama, seorang gadis dalam perjalanan pulang kerumah dari melawat saudara-maranya terperangkap di pertengahan jalan kerana tercetusnya rusuhan dikawasan tersebut.



Gadis itu tidak dapat mencari tempat perlindungan kecuali didalam masjid yang sama.


Apabila pemuda itu ternampak gadis tersebut, beliau terus mengarahkan gadis itu meninggalkan kawasan masjid itu dengan kadar segera.



Pemuda itu berkata "waktu sekarang tidak sesuai untuk awak terus berada disini, jika rakyat tempatan melihat awak disini, saya akan rasa malu dan mereka pastinya menghalau saya dari masjid ini. Yang paling penting saya tidak mahu pengajian saya disini akan terjejas. Gadis itu membalas arahan kata-kata pemuda tresebut dengan berkata "rusuhan telah meletus di kawasan ini dan jika saya meninggalkan masjid saya takut saya akan di apa-apa kan nanti"


Apabila mendengar kata-kata gadis tersebut, pemuda itu terdiam sejenak kemudian dia meminta gadis itu untuk duduk di satu sudut. Dan si pemuda itu meneruskan ulangkaji nya.


Masa berlalu dikeheningan malam...

Sambil mengulangkaji pelajaran, pemuda tersebut telah meletakkan hujung jari di atas nyalaan lilin berkali-kali.
Gadis itu memerhatikan sahaja tindakan pemuda tersebut.




Perlahan-lahan malam menghampiri subuh. Dan ketika itu si pemuda telah keluar memerhatikan keadaan keliling. seketika kemudian pemuda itu berjumpa dengan gadis itu lalu berkata "Rusuhan telah reda dan jalan selamat. Izinkan saya menghantar awak pulang ke rumah"  Gadis itu pula berkata, "Saya tidak akan pulang ke rumah sehingga awak jelas kan kepada saya, apa tujuan awak berkali-kali meletakkan hujung jari awak diatas api lilin?" Pemuda itu berkata, "Awak tidak perlu perlu tahu."



Tetapi setelah didesak berkali-kali oleh gadis itu, pemuda tersebut berkata  "Syaitan berulang kali berbisik dalam hati saya dan menghasut saya melakukan perbuatan terkutuk pada awak. Sebab itu lah saya meletakkan hujung jari saya pada api lilin itu, kerana ia menyelamatkan saya dari mendengar bisikan syaitan tersebut, malah awak juga selamat dari kerakusan nafsu saya.


Saya tidak mampu menahan kesakitan akibat dari jari saya yang terbakar ini, dan disaat itulah saya berfikir, jika api lilin ini saya tidak mampu tahan bagaimana saya boleh bertahan dengan api neraka jahannam? Allah telah melimpah kurnia Nya melindungi saya dari syaitan yang menyesatkan. Mendengarkan kata-kata itu, gadis itu terus sahaja pulang kerumah.

 Gadis itu adalah anak orang berada. Ibu bapa nya merancang untuk menjodohkan gadis itu dengan seorang pemuda yang merupakan anak dari seorang saudagar yang kaya raya. 

 
Gadis itu menolak cadangan orang tua nya dan berkata: "Saya berhasrat untuk berkahwin dengan seorang pemuda yang tinggal di masjid itu. Ibu bapa dan saudara-mara gadis itu mula menyangka perkara buruk telah berlaku antara pemuda itu dan anak mereka. 


Melihatkan keadaan menjadi agak tegang, gadis itu telah menceritakan apa yang telah berlaku antara dia dan pemuda itu dan berkata, "Saya hanya akan berkahwin dengan dia kerana dia ada rasa takut kepada Allah. Saya cintakan dia kerana dia cintakan Allah.

Akhirnya mereka pun berkahwin dan hidup bahagia.


Gadis itu memilih untuk berkahwin dengan pemuda yang melabuhkan cinta nya pada Allah, yang takut kan Allah, bagaimana pula dengan pilihan anda?......


P/S :: Ini adalah kisah benar yang ditulis oleh Maulana Siddiue Ahmed Sahed Mudda Zilluhu. Boleh di dapati di dalam bukunya yang bertajuk ”Adaa’bul Muta’allimeen”.




1 comments:

CyberFreakAlien said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review