Thursday 24 May 2012

Makan ubat tahan period


Salam Zauji,

Saya akan berangkat ke Mekah untuk mengerjakan umrah tidak lama lagi.yang merisaukan saya ialah putaran haid saya yang tidak menentu.saya tak tahu sama ada tarikh saya disana nanti akan haid atau tidak.saya bercadang untuk makan ubat tahan haid.soalan saya,adakah dibenarkan makan ubat tersebut demi melancarkan perjalanan ibadah saya disana nanti?apa pandangan zauji dalam hal ni?kalau tak dibenarkan,apa yang perlu saya lakukan?


Waa'laikumussalam
Er ada ke ubat macam tu?Kalau tak bagi effect yang buruk kan body kita & dengan niat nak melancarkan perjalanan ibadah umrah or haji hukum nya harus.base on this hadith Ibnu Qudamah rahimahullah berkata dalam Al Mughni (1/221): “Telah diriwayatkan dari Imam Ahmad rahimahullah, bahawasanya beliau berkata: (Tidak apa-apa seorang wanita meminum ubat untuk menghentikan haidnya, apabila ubat yang dipakai itu sudah dikenal).” Wallahhua'lam

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review