Monday 9 April 2012

Isteri tak nak romen, cari bohsia


Salam bro.nak tanye lah sikit.apa hukum nye isteri xdgr ckp suami?kdg2 nak ajak romen pun dia xnak.klau cari ppuan lain tau plak marah.kdg2 sya pk nak cari bohsia lagi senang dari ada bini tp xtau tanggung jawab.buntu lah bro boleh bagi pandangan x?




Waa'laikumussalam
Ngeee cerita macam ni memang kadang2 buat saya terfikir layak ke saya berkahwin? Mampu ke saya mendidik wanita yang bernama isteri? Macam ni lah bro, jadi suami ni tanggung jawab memang besar. Awak kena pimpin dan didik dia, bukan nya harapkan isteri tu jalankan tanggung jawab dia sebaik mungkin. Kadang2 saya hairan juga kenapa suami selalu salah kan isteri dalam banyak hal especially dalam hubungan intim.

Kita ni kahwin dengan jantina lawan jenis bro. Dah tentu tindak tanduk, cara berfikir dia orang sangat tak sama dengan kita. Sebelum saya jawab soalan ni, saya nak tanya dulu, ada awak jalankan tanggung jawab awak pada Allah? Rasulullah? Orang tua? Adik beradik? Adik beradik awak yang perempuan tu ada awak didik dia orang tutup aurat dengan sempurna? Masa adik perempuan or kakak awak nak kahwin ada awak test fardhu ain, fardhu kifayah, solat, tajwid bacaan Al-Quran bakal suami dia orang? Ada buat? Kalau tak ada, dekat situ pun awak dah fail menjalankan tanggung jawab sebagai seorang abang atau adik lelaki (wali). Apa lagi tanggung jawab sebagai suami?

Perempuan ni kerak nasi. Tak boleh nak didik perempuan dengan api nanti lagi lah berkerak. Didik perempuan ni dengan air, lama2 jadi lembut lah dia. Pakai air apa? Air mata air? Air musta'mal? Air tu maksud nya kelembutan, kasih sayang dan hormat. Ingat isteri je kena hormat suami? Suami pun kena hormat isteri bro.

Dalam sejarah rumah tangga Rasulullah banyak yang di riwayat kan betapa indah nye rumah tangga Baginda dan para isteri nya. Pernah dengar Rasulullah minta izin dulu pada isteri nye bila nak solat sunat waktu malam? "Boleh kah aku menemui Tuhanku dengan melakukan solat malam?" Aisyah dengan manja nya jwab "Tapi aku tak boleh berpisah dengan engkau wahai suamiku Muhammad" Rasulullah jawab cinta Aisyah tu dengan pegang kaki Aisyah sampai Aisyah tidur semula. Ini lah contoh luar biasa kasih sayang dan penghormatan sorang suami pada isteri nya. Awak ada buat? Tahajjud pun belum tentu buat. Ada solat jemaah dengan isteri? Ada bawa isteri solat kat masjid? Ada bawa isteri pergi dengar ceramah agama? bawa pergi jom heboh selalu ye tak? Ada tolong isteri buat kerja rumah? Ada tolong isteri masak? Kalau ada Alhamdulillah.

Terus terang saya cakap lah, walaupun saya laki2, suami zaman sekarang memang kejam. Serius saya cakap kejam. Wife penat2 pergi kerja sedang kan tu tangung jawab suami. Tak pe lah boleh je kerje kalau suami izinkan. Tapi melampau kot. Dah isteri tu penat kerja, Kena buat kerja rumah pula, anak nak kena jaga. Dari pagi sampai malam tak habis2 kerja yang dia kena buat. Lepas tu malam 'dikerja' kan pula. Mana lah dia boleh tahan bro? Perempuan ni dari satu je tulang rusuk kita. Tak kuat mana tenaga dia orang. Tak kesian ke? Cuba pandang muka isteri tu masa dia tidur, berkerut muka dia bro. Dalam mimpi pun dia buat kerja. Siap fikir lagi esok nak bangun awal pagi, banyak kerja yang perlu dia buat.

Cuba awak bayang kan, awak taat dengan perintah Allah, ikut Sunnah Rasulullah. Awak jalankan tanggung jawab kat org tua dan family, didik dan pimpin isteri dengan penuh kasih sayang, kelembutan dan rasa hormat. Solat berjemaah dengan isteri dan anak2. Ajak pergi dengar ceramah agama. Awak bagi nafkah zahir tip top kat isteri dan anak2 even tak selengkap dan sekaya mana. Tolong jaga anak, tolong buat kerja rumah, tolong dia masak, awak bagi nafkah batin bukan ikut sedap nafsu awak je, bukan ikut puas awak je, Awak try gak jadi suami yang baik even stay kat rumah sewa, even pakai motor atau kereta murah. Agak2 wife taat dan sayang tak dengan awak? Awak sendiri pun boleh jawab kan? That's why bila kita nak salah kan isteri cari dulu salah sendiri. Dimana silap nya kita ni? Kenapa isteri jadi macam tu? Kenapa dan kenapa? Tanya diri sendiri dan siasat kenapa jadi begitu.

Dalam Surah An-Nur ayat 26 ada mengatakan lelaki baik untuk wanita baik. Begitu juga sebaliknya. Awak dah cukup baik? Kalau pun awak baik, awak ada jalankan tanggung jawab dengan baik? Jawab lah sendiri. Kalau tanggung jawab tidak mampu ditunaikan, tak baiklah namanya tu. Berniat nak cari bohsia lagi lah tak baik. Maka berjodohlah orang yang tidak baik dengan orang yang tidak baik, even dasar nya nampak baik.

Didik lah dia sebaik yang mungkin. Restart balik hidup korang berdua. Bermusyawarah dan berdoa agar semua nya success. Allah tu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Takkan sia2 usaha dan doa hamba Nya yang sungguh2 Wallahhua'lam.

1 comments:

Anonymous said...

bestlah ulasan saudara..agree 100%

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review