Tuesday 10 April 2012

LELAKI bergelar SUAMI





Assalamualaikum ustaz.sy dah lama ikuti dakwah ustaz diblog dan juga fb.terima kasih ustaz byak ilmu yg sy dpat dari dakwah ustaz.

ustaz..
sy seorang ibu tunggal.sy ingin brtanya,apa hukum nya bekas suami sy mengambil smula mas kahwin sy selepas 3 hari prkahwinan kami.dia janji pinjam tapi smpai skrang (dah 3 tahun bcerai) dia msih xpulangkan duit tu.spnjang prkongsian hdup kami brdua dan anak2,sy yg tgung hdup dia.hinggakan zakat fitrah dia dan anak2 pun sy yg byarkan (didesak bekas suami).spanjang kami hdup brsama,bismillah pun dia xprnah ajar sy.sembahyang jauh sekali.hdup dia brgelumang dgn dosa.zina,berjudi,menipu dah jadi perkara biasa dalam hdup dia.ustaz sy x redha dgan apa yg dia buat pada sy dan anak2.apakah hukuman yg dia akan terima di akhirat nanti?terima kasih ustaz.wasalam




Waa'laikumussalam.
Banyak persoalan rumah tangga yang saya hadap, baik di alam maya mahupun didunia realiti. Saya ni masih bujang, tak pasti jawapan saya ni mampu memuaskan hati atau tidak. Dan saya juga tidak tahu sama ada mahu menangis, sedih, marah atau apa bila baca kisah akak ni. Saya cuma boleh berharap dan berdoa agar akak terus tabah dan sabar dengan semua dugaan Allah ni.
Suami macam ni boleh dikira tak amanah dalam hidup. Orang jenis macam ni kalau tak sakit mental pun mesti jenis tak solat 5 waktu. Zaman kita sekarang ni, pagi Islam petang kafir. Petang Islam pagi kafir. Kalau akak masih lagi dengan bekas suami tu, susah sangat tunggu dia tidur lena potong anu dia then gantung kat dinding lepas tu tulis APRIL FOOL. Baru dia faham apa erti jadi laki2.
Tapi semuanya dah berakhir kan? Soal hukum tu memang haram ambil semula mas kahwin yang wajib dibayar tu and dah tentu berdosa. Apa lagi kalau tak jalankan tanggung jawab sebagai suami. Soal balasan pula wallahhua'alam saya tak berani nak cakap on behalf Allah. Tapi macam yang dijanjikan Allah tentulah hukuman yang berat dan dicampak kan keneraka jahannam ( jikan tidak bertaubat)
Past is past kita nak fikir dosa orang dan hukuman yang bakal dia terima buat apa? Orang negeri sembilan cakap "menghabihkan boreh jo" Yang penting sekarang akak kena teruskan hidup dengan anak2. At least akak dah tak terikat lagi dengan suami biawak macam tu. Tak ada lagi dosa derhaka akak pada mamat yang namanya suami (mengata suami even dalam hati juga dianggap berdosa).
Nasihat saya kan kak, redholah dengan apa yang dah terjadi. Dan dengan apa yang dia buat dulu. Kalau akak tak redho, hati akak sendiri tak tenteram. Akak sampai hati jadi penyebab orang lain (even musuh) tercampak ke neraka? Kalau saya tak sanggup kak. Tercucuh rokok kat jari pun dah macam apa je rasa nya, ini kan pula neraka? Nauzzubillah minzaliq

Biar kan Allah yang bagi balasan yang setimpal pada dia. Lagi pun dia ayah pada anak2 akak. Doa kan je dia di beri hidayah untuk bertaubat. Redho kan je kak. Jangan ikat hati tu. Bebas kan diri dari sejarah yang menyakit kan. Memang susah tapi kita memang tak ada pilihan. Akak cari lah kebahagiaan. Yang lepas tu biarkan.

Yang pasti nya kak ada hikmah di sebalik semua yang terjadi. Percaya atau tidak, satu hari nanti akak mesti bersyukur dengan apa yang terjadi ni. Allah tak kan uji hamba Nya diluar kemampuan kita sendiri. Wallahhua'lam

note : Wey kaum adam tak malu ke wey? Apa ke jadah nya jadi laki2? Apa ke jadah nya kuat? Apa ke jadah nya jadi khalifah? Apa ke jadah nya jadi suami? Apa ke jadah nya jadi bapak? Kalau ini yang kau orang buat. Tak takut dengan azab Allah? Please lah jangan buat perempuan macam ni. Hadessss letih dah. Buat malu kaum je.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review