Saturday 14 April 2012

Suami miang tapi setia??

Assalamualaikum.
Dalam masa injured ni kan saya banyak sangat free time nak update blog lah, main helicopter lah, main game lah, solat dhuhah lah macam2 lagi lah. yang paling banyak buat tengok TV le kih3. Yang terbaik nya tengok TV dengan mak lang saya yang cute tu kih3 tapi biasa lah selera orang perempuan ni tak sama dengan laki2. So nak tak nak, saya terpaksa gak lah tengok rancangan Wanita Hari Ini kat TV3 tu tak nak dikatakan nephew yang derhaka pula. By the way banyak gak dapat info dari talk show macam ni. At least tau lah serba sikit pasal orang perempuan ni. Especially mengenai penyakit puan ni dan feeling orang perempuan biasa lah nak kahwin ni kena lah ambil tahu semua tu. Nanti tak ada lah bakal orang rumah cakap saya ni tak faham hati dia ( bakal suami yang mithali lah kata kan kih3 )

Ok berbalik pada talk show tu ( Wanita Hari Ini ) isu hangat yang di discuss semalam (13.04.2012 ) tajuk nya "suami miang tapi setia". Macam menarik, so sambil layan kan mak lang saya tu saya pun try lah catch ape yang dibincangkan dalam rangcangan ni.

Pada mulanya talk tu nampak ok. Tapi bila dah sampai half way macam ada yang tak kena pula. Apa yang ahli panel nya terdiri dari artis yang nama nya Lisdawati dan 2 lagi panel lelaki ( siapa dia orang tu tak dapat pula namanya ) bincang kan tu langsung tidak menggambarkan ajaran Islam yang sebenar.

Sebagai lelaki yang miang dan memiliki ego yang agak tinggi memang akan rasa bangga bila dengar talk dia orang ni. Maklum lah pelakuan miang dia orang di pertahan kan. Dengan alasan biasa lah lelaki. Kalau tak miang tak mengandung lah bini. HAH????? Apa yang dia orang cakap ni? Menghalalkan miang dengan ajnabiyah dengan alasan memang laki2 macam tu? Kalau miang dengan isteri sendiri lantak pi lah. Yang korang cakap kan ni pasal wanita ajnabiyah! Nonsense! so kat mana pula nak letak kan Firman Allah dalam surah  An-Nur ayat 30 "Katakanlah ( wahai Muhammad ) kepada orang2 lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam Pengetahuan Nya tentang apa yang mereka kerjakan"

Dan surah yang sama dalam ayat 31 maksud nya "Dan katakanlah kepada perempuan2 yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak2 mereka, atau anak2 tiri mereka, atau saudara2 mereka, atau anak bagi saudara2 mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara2 mereka yang perempuan, atau perempuan2 Islam, atau hamba2 mereka, atau orang gaji dari orang2 lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak2 yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang2 yang beriman, supaya kamu berjaya".

Tengok lah ayat tu, pandangan pun disuruh jaga apa lagi mengayat perempuan? Ada pula panel dalam talk tu cakap "tak apa lah kalau dia bertepuk tampar dengan perempuan lain pun janji dia setia dan saya kenal suami saya macam mana" erk nak sakit jantung dengar. Hades.

Sorang panel bercakap lagak macam isteri solehah, sorang panel lagi berbaju melayu pink bersongkok tinggi lagak macam tok mudim nak menari zapin dan sorang lagi panel yang lagak gaya macam pakar motivasi. Mereka bertiga ni Islam tapi melontarkan pendapat macam Mr. Partiban anak lelaki Samy. Aiyakkk

Kalau dia orang cakap laki2 fitrah nya suka kan perempuan ( ok ini memang boleh terima ), orang laki2 pantang nampak perempuan cantik dan sexy ( boleh terima lagi~untuk laki yang tak kuat iman ), orang laki2 akan terdorong melakukan maksiat kalau tengok perempuan sexy ( memang boleh terima sangat ). Tapi kalau dah cakap tak apa kalau dah bersentuhan, tak apa cakap lucah dengan ajnabiyah, tak apa bergurau kasar dengan ajnabiyah, janji setia dengan isteri ini saya tak boleh terima. Kalau semua tak apa meh bawa sini anak perempuan korang tu untuk saya tempuk tampar kan. Come on lah beb, saya laki2 gak tapi saya tak kan mengahalalkan apa yang diharam kan Allah.

So please lah kalau siapa2 yang ada link dengan TV3 tu tolong bagi tahu dia orang cari panel yang ada ilmu dan ada otak untuk buat talk show. Jangan main sebat keluarkan statement. Siapa pun kita, kat dunia ni, agama jangan ditinggalkan. Semoga Allah mengampuni dosa2 kita semua. Amin Ya Rabb.
















0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review